خانه / مقالات / تناسب اندام / 5 منابع پروتئین گیاهی و غیر گوشتی

5 منابع پروتئین گیاهی و غیر گوشتی

5 ماده غیر گوشتی پروتئین دار

پروتئین طیف گسترده از عملکردهای بدن را برعهده دارد. پروتئین برای رشد، انرژی، برای تعادل نمک بدن، برای ساخت برخی مواد مهم مانند آنزیم ها، هموگلوبین، هورمون ها، آنتی بادی ها و بخش بزرگی از سیستم ایمنی بدن ماست. 5 منابع پروتئین گیاهی و غیر گوشتی

اما لازم نیست برای دریافت پروتئین به هر غذایی، گوشت اضافه کنیم. در حقیقت مصرف نکردن گوشت در یکی یا دو روز از هفته دارای فوایدی برای سلامتی بدن است. مصرف کمتر گوشت و استفاده از سبزیجات، آجیل ها، میوه ها، دانه ها از خطر سکته قلبی و مغزی می کاهد، با چاقی مبارزه می کند، دیابت کمتر برای افراد رخ می دهد، ریسک مبتلا شدن به سرطان کاهش می یابد و….

در این مطلب 5 ماده غذایی پروتئین دار که شامل گوشت ها نمی شوند را به شما معرفی می کنم.

آجیل و دانه ها

استفاده مداوم از آجیل و دانه ها باعث تنوع غذایی می شود. آجیل ها سرشار از ویتامین ای، منیزیم، فیبر، پروتئین، روی، مس، سلنیوم، پتاسیم، فسفر، ویتامین ب2، بیوتین و آهن هستند و همچنین چربی سالم در آن ها وجود دارد. آجیل هایی که دارای پوست هستند سرشار از چربی سالم هستند زیرا پوسته آن ها اجازه نمی دهد چربی آن ها با اکسیژن و هوا ترکیب شود و کاهش یابد، این علتی برای خرید آجیل خام است. بهتر است آجیل بدون پوسته را در جای خشک و خنک نگه دارید. 5 منابع پروتئین گیاهی و غیر گوشتی

دانه ها را می توان خام هم مصرف کرد. دانه ها را می توان به عنوان منبع پروتئین به سالاد اضافه کرد، همچنین می توان آن ها را با سبزیجات پخت و مصرف کرد. دانه ها را در جای سرد و خشک نگهداری کنید.

دانه سویا

سویا سرشار از پروتئین است، در خانواده حبوبات سویا بیشترین مقدار پروتئین را دارد. نصف یک کاسه سویا پخته شده 14 گرم پروتئین دارد. سویای سبز را می توان به عنوان میان وعده، در وعده های غذایی همراه با سبزیجات یا به سوپ و سالاد اضافه کرد.

دانه سویا خواص زیادی دارد، باعث مسدود سازی آنزیم هایی که ایجادکننده تومور هستند می شود، مهار رشد غده پروستات، پستان، ریه، روده بزرگ و از ایجاد سلول های سرطانی پوست جلوگیری می کند. تنظیم و تثبیت سطح استروژن که کمک کننده به علایم یائسگی است. اما مانند هر ماده غذایی سویا نباید بیش از حد مصرف شود. مصرف مقدار زیادی سویا در روز منجر به کمبود مواد معدنی و کاهش عملکرد تیروئید می شود. با این حال مقادیر زیادی از محصولات سویا بی خطر هستند.

لوبیا و حبوبات

لوبیاها سرشار از پروتئین هستند. اما پروتئین آن ها کامل نیست بخاطر این که یک یا دو مورد از آمینو اسیدها را از دست می دهند. برای دریافت پروتئین کامل لوبیا و حبوبات را با برنج، آجیل یا غلات سرو کنید. آن ها با کربوهیدرات انرژی دهنده، کلسیم، آهن، اسیدفولیک، ویتامین ب، روی، پتاسیم، منیزیم و مقدار زیادی فیبر همراه هستند.

لوبیا و حبوبات شامل موادی هستند که برای کاهش رشد تومورهای سرطانی، متوقف سازی سلول های سرطانی، محافظت در برابر سرطان روده بزرگ، کاهش خطر سرطان تخمدان و پستان مفید هستند. اگر خواهان جذب آهن بیشتری در هنگام مصرف لوبیا و حبوبات هستید از مواد غذایی که سرشار از ویتامین ث هستند، با لوبیا استفاده کنید. برای کاهش نفخ حاصله از مصرف لوبیا و حبوبات خیس کردن آن ها قبل از پخت و پز و مصرف منظم لوبیا پیشنهاد می شود. اضافه کردن یک قاشق چای خوری دانه های روغنی یا سبزیجات دریایی یکی از راه های دیگر کاهش نفخ است.

غلات

غلات پروتئین، ویتامین، فیبر و مواد معدنی دارند. غلات منبع غنی کربوهیدرات پیچیده هستند، چیزی که برای داشتن انرژی بدن ضروری است. کربوهیدرات پیچیده، تدریجا گلوکز ثابت، به جای افزایش سریع قند خون بدن، برای بدن ایجاد می کند. این امر برای حفظ سطح قند خون بدن ضروری است.

گرچه غلات منبع خوبی برای پروتئین هستند اما پروتئین کامل ندارند. می توانید غلات را با حبوبات، آجیل ها و یا دانه ها مصرف کنید. برای سلامتی مفید است غلات را کامل، نه سفید شده یا تصفیه شده آن را، مصرف کرد.

تخم مرغ

بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند تخم مرغ ماده سرشار از پروتئین است. یک عدد تخم مرغ 13-14 گرم پروتئین دارد. یک عدد تخم مرغ تمامی آمینو اسیدهای ضروری مورد نیاز بدن را دارد. در کنار همه این مواد تخم مرغ چربی سالم، ویتامین و مواد معدنی دارد. همچنین دارای کالری کمی هستند، تخم مرغ های ارگانیک انتخاب خوبی هستند، زیرا آن ها مواد مغذی بیشتری دارند.

از شما متشکريم که تا انتهاي اين مقاله با ما همراه بوديد. لطفا سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در ميان بگذاريد، همچنين اگر ايده يا نظري در رابطه با مطلب حاضر داريد، خوشحال مي شويم آن را با ما در ميان بگذاريد.

  •  پروتئین گیاهی
  •  پروتئین گیاهی بدنسازی
  •  پروتئین گیاهی جایگزین گوشت
  •  پروتئین گیاهی چیست
  •  پروتئین گیاهی سویا
  •  پروتئین گیاهی کدامند

 پروتئین گیاهی برای بدنسازی

 

درباره‌ی attar

حتما ببینید

ورزش صبحگاهی و تأثیر شگفت انگیز آن روی مغز

ورزش صبحگاهی و تأثیر شگفت انگیز آن روی مغز

برای شما هم ورزش صبحگاهی یکی از سخت ترین کارهای دنیاست و همیشه با صبح …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *