خانه / مقالات / تناسب اندام / ورزش صبحگاهی و تأثیر شگفت انگیز آن روی مغز

ورزش صبحگاهی و تأثیر شگفت انگیز آن روی مغز

برای شما هم ورزش صبحگاهی یکی از سخت ترین کارهای دنیاست و همیشه با صبح ورزش کردن مشکل دارید؟ ورزش صبحگاهی و تأثیر شگفت انگیز آن روی مغز

یا اینکه اهل سخت گرفتن به خودتان نیستید و ترجیح می دهید آخر شب اگر وقت اضافه آوردید چند حرکات ورزشی هم در کنار کارهایتان انجام دهید؟

درست است که ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است ولی باید بدانید هیچ چیزی جای ورزش صبحگاهی بعد از پایین آمدن از تختخواب را برایتان نخواهد گرفت.

در این مقاله از djbaz به فواید ورزش صبحگاهی خصوصاً برای سلامت مغز خواهیم پرداخت.

چرا ورزش صبحگاهی را نباید کنار گذاشت؟

تقریباً همه ما صبح ها بعد از بیدار شدن، نیاز به زمان زیادی برای روشن شدن مغزمان داریم! شاید حتی چند ساعت اول صبح را در حالت کما بوده و ندانیم دقیقاً باید چه کاری انجام دهیم.

این در حالی است که بیشتر تصمیم گیری های مهم ما مختص صبح بوده و باید همه برنامه های آن روز خود را در ساعات ابتدایی صبح راست و ریس کنیم. مثلاً اینکه چه لباسی بپوشیم، صبحانه چه چیزی بخوریم یا از همه مهم تر اینکه امروز چه قرارهای مهمی داریم و باید به چه کارهایی برسیم.

همه اینها نیاز به تمرکز و هوشیاری زیادی دارد که ورزش صبحگاهی راه حل همه این دغدغه های اول صبحی است.

ورزش صبحگاهی چه کمکی به مغز می کند؟

برطبق مطالعه علمی ای که در مجله انگلیسی پزشکی ورزش نیز به چاپ رسید، انجام تمرینات ورزشی شدت متوسط در بازه زمانی صبح می تواند مهارت های شناختی و قدرت تصمیم گیری فرد در طول روز را تا حد زیادی افزایش دهد.

اگر بخواهیم به زبان ساده برایتان توضیح دهیم، ورزش صبحگاهی باعث می شود تا مغزتان سریع تر روشن شده و آماده تفکر و تصمیم گیری های شما در ادامه روز شود. ورزش صبحگاهی و تأثیر شگفت انگیز آن روی مغز

همچنین محققان در حین این مطالعه متوجه شدند که قدم زدن های پراکنده چند دقیقه ای در روز می تواند تا چه حد روی سلامتی و عملکرد مغز مؤثر باشد.

مطالعه علمی تأثیر ورزش صبحگاهی بر روی سلامت مغز

در این مطالعه از افراد میانسال ۵۵ تا ۸۰ ساله کمک گرفته شد تا تأثیر ورزش صبحگاهی ۳۰ دقیقه ای با شدت متوسط روی این افراد آزمایش شود و ببینند که این تمرینات می تواند چه تأثیری بر روی مغز و عملکرد مغزی این افراد داشته باشد.

نتیجه بسیار جالب توجه بود افرادی که ورزش صبحگاهی انجام داده بودند، عملکرد حافظه، تصمیم گیری و دیداری شان نسبت به قبل بهبود یافته بود.

علت مفید بودن ورزش صبح برای مغز چیست؟

یکی از علت هایی که ورزش صبح به بهبود وضعیت شناختی مغز کمک می کند، ترشح BDNF یا ماده شیمیایی مغزی با نام فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز است.

ورزش صبحگاهی باعث افزایش BDNF برای مدت زمان حداقل ۸ ساعته شده و این یعنی مغزتان دائماً ارتباطات عصبی تازه ای ساخته و آماده یادگیری خواهد بود.

این ماده شیمیایی مغز فواید دیگری هم در کنار بهبود عملکرد شناختی داشته و باعث کاهش اضطراب و افسردگی می شود.

علت دیگر نیز به تأثیر ورزش صبحگاهی بر روی پروتئین های مغزی بازمی گردد که باعث کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر، افسردگی و اختلالات ذهنی می شود.

از طرف دیگر ورزش منظم یکی دیگر از رازهای رسیدن به سلامت مغز و ذهن است. تحقیقات نشان داده است، افرادی که هر روز صبح ها به صورت منظم ورزش می کنند حجم قشر جلویی مغزشان نسبت به افراد دیگر بزرگتر بوده و در نتیجه حافظه شان عملکرد بهتری خواهد داشت.

آیا ورزش شدت بالا برای مغز بهتر است؟

مطالعه ای که در بالا در مورد آن صحبت کردیم در مورد تمرینات شدت متوسط بود. محققان این تحقیق را برای تمرینات شدت بالا نیز انجام دادند که نتیجه بسیار جالب توجه بود.

نتایج این بررسی روی موش ها نشان می داد که میزان BDNF بعد از ورزش شدت بالا میزان افزایش بیشتری نسبت به ورزش شدت متوسط داشته است. همچنین با افزایش مدت زمان ورزش، اثرات مثبت ورزش روی مغز حداقل چند برابر می شد.

فواید دیگر BDNF

همانطور که گفتیم ورزش باعث افزایش ترشح ماده شیمیایی BDNF در مغز شده و اثرات بسیار مثبتی روی عملکرد مغز دارد. اما فواید این ماده به همینجا محدود نشده و BDNF می تواند تا حد زیادی به جلوگیری از بیماری هایی مثل آلزایمر و پارکینسون کمک کند.

این نتایج فقط به یک مطالعه محدود نشده و مطالعات بسیاری رابطه ورزش کردن با کاهش احتمال ابتلا به پارکینسون و آلزایمر را تأیید می کنند. زیرا ورزش خصوصاً در بازه زمانی صبح باعث افزایش ترشح BDNF شده و به سرعت سلول های عصبی تخریب شده داخل مغز را بازیابی و احیا می کند.

حتماً باید صبح ها ورزش کنم؟

همانطور که در این مقاله مطالعه کردیم، ورزش صبحگاهی دارای فواید بسیار زیادی برای مغز بوده و به هیچ وجه نمی توان اثر آن را نادیده گرفت. اما این دلیل نمی شود که اگر نمی توانید صبح ها ورزش کنید، کلاً ورزش کردن را کنار بگذارید و دنبال برنامه ورزشی نباشید.

به طور کلی ورزش در هر زمانی از روز که انجام شود، فواید منحصر به فرد خودش را خواهد داشت، اگر سختتان است که به یکباره تمرینات خود را شروع کنید.

ابتدا با تمرین ۱۰ دقیقه ای شروع کرده و بعد از یک هفته به دنبال برنامه ورزشی اختصاصی و متناسب با استایل بدنی خود باشید.

درباره‌ی attar

حتما ببینید

کشیدگی کشاله ران چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

کشیدگی کشاله ران چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

کشیدگی کشاله ران نیز همانند بسیاری از آسیب دیدگی های ورزشی می تواند ناشی از …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *