خانه / مقالات / خواص گیاهان دارویی / همه چیز درباره پاپایا ( خربزه درختی ) + خواص و فواید

همه چیز درباره پاپایا ( خربزه درختی ) + خواص و فواید

همه چیز درباره پاپایا ( خربزه درختی ) + خواص و فواید

پاپایا ( papaya ) یا خربزه درختی میوه ای است که در آب و هوای گرمسیری رشد می کند . پاپایا بومی مکزیک است ، با این حال به طور طبیعی در کارائیب و فلوریدا نیز می روید . طعم شیرین آن ها ، رنگ جذاب و طیف گسترده ای از مزایای سلامتی آن را به یک میوه محبوب و پر طرفدار تبدیل کرده است . پاپایا در گذشته میوه ای کمیاب و عجیب و غریب بود ، اما اکنون در بیشتر اوقات سال وجود دارد و در بسیاری از کشور ها از جمله کشور خودمان کشت و عرضه می شود . از مزایای سلامتی مصرف پاپایا می توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، دیابت ، سرطان ، کمک به هضم ، بهبود کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت ، کاهش فشار خون و کمک به بهبود زخم ها اشاره کرد .

طبق اعلام سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل ( FAO ) ، هند بیشترین میزان پاپایا را در جهان تولید می کند ( بیش از ۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۳ ) . پاپایا میوه ای نرم و گوشتی است که از طرق مختلف می توان از آن در آشپزی و تهیه سالاد ها و اسموتی استفاده کرد . در این مقاله از djbaz در مورد فواید سلامتی ، کاربرد ها ، چگونگی ادغام بیشتر این میوه در رژیم غذایی شما و ارزش غذایی پاپایا صحبت خواهیم کرد .

خربزه درختی یا همان پاپایا چیست ؟

این میوه با نام علمی کاریکا پاپایا ( Carica papaya ) در زمره خانواده خربزه های درختی ( Caricaceae ) قرار دارد . این میوه با نام های خربزه درختی ، پاپایه و پاپیتا هم شناخته می شود . اندازه میوه پاپایا حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌ متر است و پوست آن ابتدا سبز است و زمانی که کاملاً رسیده و آماده مصرف شود ، به رنگ زرد و نارنجی درمی‌آید . این گیاه مشابه دیگر درختان هم خانواده خود ، یک ساقه گوشتی بلند دارد و میوه‌ های گلابی شکل آن در انتهای این ساقه یا تنه تشکیل می‌شوند .

میوه های آبدار آن به رنگ زرد ، نارنجی یا صورتی هستند و بافتی نرم و شیرین دارند . درون گوشت پاپایا تعداد زیادی دانه‌ های سیاه کوچک وجود دارد که تلخ مزه هستند . میوه رسیده را می‌توانید به صورت خام مصرف کنید ، ولی بهتر است آن را به صورت پخته شده استفاده نمایید . این میوه در تهیه سالاد و اسموتی کاربرد زیادی دارد .

حقایق تغذیه ای پاپايا یا خربزه درختی

پاپایا منبع عالی ویتامین C است و یک عدد پاپایا متوسط چیزی در حدود ۲۲۴ درصد از میزان توصیه شده دریافت ویتامین C روزانه برای بدن را تأمین می کند . یک پاپايا یا خربزه درختي متوسط تقریباً دارای موارد زیر است :

  • ۱۲۰ کالری انرژی
  • ۳۰ گرم کربوهیدرات ( ۵ گرم فیبر و ۱۸ گرم شکر )
  • ۲ گرم پروتئین
  • فولات
  • ویتامین A
  • منیزیم
  • مس
  • روی
  • اسید پانتوتنیک خربزه درختی
  • فیبر

آنها همچنین دارای ویتامین های گروه B ، آلفا و بتاکاروتن ، لوتئین و زاکسانتین ، ویتامین E ، کلسیم ، پتاسیم ، ویتامین K و لیکوپن می باشند .

خواص خربزه درختی

مواد مغذی موجود در پاپایا طیف وسیعی از مزایای سلامتی را شامل می شوند . پاپایا می تواند به حفظ سلامتی بدن و پیشگیری از بیماری ها کمک کند . خواص پاپایا برای سلامتی انسان که بیشتر شناخته شده هستند شامل این موارد می شود :

پیشگیری از بیماری های چشمی

زاکسانتین یک آنتی اکسیدان موجود در پاپایا است که اشعه های مضر نور آبی را فیلتر می کند . این نور می تواند برای چشم بسیار مضر باشد . تصور می شود که پاپایا نقش محافظتی در سلامت چشم دارد و ممکن است از تخریب ماکولا ( لکه زرد چشم ) جلوگیری کند . تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا شایع ترین علت کوری در افراد مسن است . در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌شود . ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کار های دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است . البته تحقیقات نشان داده است مصرف تمامی میوه ها می تواند خطر ابتلا و پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را کاهش دهد .

پیشگیری از بیماری آسم با خربزه درختی

خطر ابتلا به آسم در افرادی که مقدار زیادی مواد مغذی خاص مصرف می کنند کمتر است . یکی از این مواد مغذی بتاکاروتن است که در میوه هایی مانند پاپایا ، زردآلو ، مقدار بسیار زیاد در کلم بروکلی ، طالبی ، کدو تنبل و هویج موجود است .

پاپایا

پاپايا و کاهش ریسک ابتلا به سرطان

مصرف آنتی اکسیدان بتاکاروتن که در خربزه درختی وجود دارد ، می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد . براساس یک مطالعه منتشر شده در مجله Cancer Epidemiology and Prevention Biomarkers در میان مردان جوان ، رژیم های غذایی سرشار از بتاکاروتن ممکن است نقش محافظتی در برابر سرطان پروستات داشته باشند .

حفظ سلامت استخوان ها با خربزه درختی

مصرف کم ویتامین K خطر شکستن استخوان ها را افزایش می دهد . مصرف کافی این ویتامین برای سلامتی بسیار مهم است ، زیرا باعث بهبود جذب کلسیم می شود و دفع کلسیم از طریق ادرار را کاهش می دهد ، به این معنی که کلسیم بیشتری در بدن برای تقویت و بازسازی استخوان ها باقی می ماند و این موضوع سبب تقویت و استحکام استخوان ها می شود .

نقش پاپايا در پیشگیری و کنترل دیابت

مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ که رژیم های غذایی پر فیبر مصرف می کنند سطح قند خون کمتری دارند و در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مصرف فیبر ممکن است سطح قند خون ، لیپیدها و انسولین را در بدن این بیماران بهبود ببخشد . یک پاپایای کوچک حدود ۳ گرم فیبر دارد که این مقدار معادل فقط ۱۷ گرم کربوهیدرات است . از این رو مصرف خربزه درختی یکی از پیشنهاد های خوب برای رژیم غذایی بیماران دیابتی می تواند باشد .

تنظیم دستگاه گوارش با مصرف پاپایا

پاپایا حاوی آنزیمی به نام پاپائین است که به هضم غذا کمک می کند . پاپایا همچنین از نظر میزان فیبر و آب بسیار سرشار است که هر دوی این ها به جلوگیری از یبوست ، کارکرد منظم دستگاه گوارش و حفظ سلامت آن کمک می کنند .

پیشگیری از بیماری های قلبی

فیبر ، پتاسیم و ویتامین موجود در پاپایا همه برای جلوگیری از بیماری های قلبی بسیار موثر هستند . افزایش دریافت پتاسیم و در کنار آن کاهش دریافت سدیم مهم ترین تغییر در رژیم غذایی است که فرد می تواند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ایجاد کند . همچنین لیکوپین و ویتامین C  پاپایا در محافظت از بیماری های قلبی موثر هستند . این میوه اثرات کلسترول خوب ( HDL ) را افزایش می دهد و مانع از رسوب گرفتن رگ ها و در نتیجه سکته قلبی میگردد . خربزه درختی برای کاهش فشار خون و کلسترول خون نیز مفید است .

خربزه درختی و کاهش التهاب

کولین یک ماده مغذی بسیار مهم و همه کاره است که در جینکو و خربزه درختی یا همان پاپایا یافت می شود و به بدن ما در بهبود خواب ، حرکت ماهیچه ها ، یادگیری و تقویت حافظه کمک می کند . کولین همچنین به حفظ ساختار غشاهای سلولی ، کمک به انتقال تکانه های عصبی ، کمک به جذب چربی و کاهش التهاب مزمن کمک می کند .

خربزه درختی مناسب رژیم های کاهش وزن

کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند و دائما از این و آن سوال می کنند چگونه لاغر شویم ، می توانند پاپایا را در رژیم غذایی خود قرار دهند ، زیرا کالری آن بسیار کم است و میزان فیبر موجود در پاپایا باعث می شود احساس پر بودن معده را داشته باشید . همچنین پاپایا باعث می شود روده شما پاکسازی شود و رژیم های کاهش وزن سریع شما را آسان تر می کند .

کاهش استرس با مصرف پاپایا

بعد از اتمام یک روز سخت کاری برای رفع خستگی و کاهش استرس روزانه مقداری پاپایا میل نمایید . این میوه شگفت آور سرشار از چندین ماده مغذی مانند ویتامین C است که می تواند شما را از استرس دور نگه دارد . طبق مطالعه ای که در دانشگاه آلاباما انجام شده ، مشخص شد که ۲۰۰ میلی گرم ویتامین C می تواند به تنظیم جریان هورمون های استرس کمک کند .

کاهش درد های قاعدگی

خانم هایی که قاعدگی های دردناک را تجربه می کنند ، می توانند چنیدن نوبت از میوه پاپایا استفاده کنند تا شاهد کم شدن درد پریودی خود باشند . پاپایا به دلیل داشتن آنزیمی به نام پاپائین در تنظیم و کاهش درد ها و گرفتگی های مربوط به پریودی بسیار تاثیر گذار است .

پاپايا

حفظ سلامتی پوست و مو با خربزه درختی

استفاده موضعی از پوره پاپایا برای بهبود زخم ها و جلوگیری از عفونت سوختگی های پوست مفید است . محققان بر این باورند که آنزیم های پروتئولیتیک کیموپاپین و پاپائین موجود در پاپایا مسئول این اثرات مفید پاپایا برای پوست هستند . از پماد های حاوی آنزیم پاپائین نیز برای درمان زخم بستر استفاده می شود . پاپایا همچنین برای مو بسیار عالی است زیرا حاوی ویتامین A ، ماده مغذی مورد نیاز برای تولید سبوم است که باعث می شود موها خشک و شکننده نشوند . ویتامین A همچنین برای رشد کلیه بافت های بدن از جمله پوست و مو ضروری است . مصرف کافی ویتامین C که پاپایا یکی از منابع غنی آن است ، برای ساخت و محافظت از کلاژن که موجب شادابی و طراوت پوست می شود نیز بسیار حیاتی است .

برای استفاده از خواص پاپایا برای پوست ، می‌توانید ماسک خانگی آن را به راحتی تهیه کنید . ولی بهتر است قبل از استفاده ماسک صورت پاپایا مقداری از آن را روی پوست دست امتحان کنید تا اگر به آن آلرژی داشتی داشتید ، به پوست صورتتان آسیب نزنید . برای استفاده از ماسک پاپایا کافی است پوست آن را روی صورت و گردن بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را بشویید . این ماسک می‌تواند التهاب و جوش‌ های صورت را نیز بهبود ببخشد . برای تهیه ماسک می‌توانید از پوره این میوه هم استفاده کنید . از عصاره این میوه برای تهیه کرم و شامپو هم استفاده می‌شود .

نحوه استفاده از پاپایا یا خربزه درختی

روش های بسیار آسانی برای اضافه کردن پاپایا به رژیم غذایی خودتان دارید . برای خرید یک خربزه درختی خوب و مناسب به دنبال پاپایای تازه با پوست نارنجی مایل به قرمز باشید که پوستش نرم باشد . خربزه درختی را مانند خربزه معمولی می توانید برش دهید و پس از خارج کردن دانه هایش از آن استفاده کنید . دانه های پاپایا خوراکی هستند اما مزه تند و تیزی دارند . با استفاده از یک قاشق می توانید گوشت نرم میوه برای استفاده جدا کنید . پاپایا یک میوه نرم و همه کاره است . شما می توانید آن را در بسیاری از دستور العمل های آشپزی بگنجانید . روش های ساده زیر را برای استفاده از خربزه درختی در رژیم روزانه خود می توانید به کار بگیرید :

  1. یک سالاد میوه گرمسیری را با پاپایا ، آناناس و انبه تازه درست کنید.
  2. می توانید پوره پاپایا را به یک لیوان لیموناد ، آیس تی و یا آب برای بخشیدن عطر و طعم تازه اضافه کنید خواص خربزه درختی .
  3. چند برش پاپایا یخ زده را به اسموتی ( اسموتی یا نرم‌ نوش یک نوشیدنی مخلوط‌ شده و گاهی شیرین‌شده است که از میوه تازه ساخته می‌شود ) اضافه کنید .

خطرات و عوارض خربزه درختی

افرادی که حساسیت به لاتکس دارند ممکن است نسبت به پاپایا نیز حساسیت داشته باشند ، زیرا پاپایا حاوی آنزیمی به نام کیتاناز است که می تواند باعث ایجاد واکنش متقابل بین لاتکس و غذاهایی شوند که در آن ها وجود دارند . برای برخی ، پاپایای رسیده ممکن است بوی خوبی نداشته باشد ، شما می توانید با مخلوط کردن میوه بریده شده با آب لیموترش ، بوی آن را به حداقل برسانید . دانه های پاپایا اگرچه مزه ناخوشایندی دارند ، اما مصرف آن کاملاً بی خطر است .


منبع : تیم تحقیقاتی djbaz

نویسنده : وحید مهدوی

تاریخ ثبت مقاله در djbaz : ۱۰ بهمن ماه ۹۸

این مقاله به محض دریافت اطلاعات جدید بروز خواهد شد !

همه چیز درباره پاپایا ( خربزه درختی ) + خواص و فواید

گرد آوری شده از djbaz
مجله خبری فان نیوز
خواص گیاهان دارویی
منبع : djbaz

درباره‌ی attar

حتما ببینید

درباره خواص ، فواید و طبع و مضرات چای کوهی چه میدانید ؟

درباره خواص ، فواید و طبع و مضرات چای کوهی چه میدانید ؟ فواید و …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *