خانه / مقالات / تناسب اندام / همه آنچه که در مورد آب خوردن باید بدانید

همه آنچه که در مورد آب خوردن باید بدانید

آیا در زمان مناسب آب مصرف می کنید!؟

همه آنچه که در مورد آب خوردن باید بدانید : همه به شما پیشنهاد می دهند آب بنوشید؟ اما کسی زمان درست آب نوشیدن را به شما نمی گوید!؟ درست است بدن همه ما از آب تشکیل شده، اما آیا می دانستید اگر آب را در زمان درست آن مصرف نکنید فایده ندارد بلکه کلی هم ضرر ایجاد می کند!؟ همه آنچه که در مورد آب خوردن باید بدانید

 آب نوشیدن یک قسمت مهم از زندگی است، اما نباید آن را تصادفا نوشید. زمان مناسب برای همه چیز وجود دارد پس زمان مناسب برای نوشیدن آب هم وجود دارد. اگر تمایل به دانستن زمان درست آب نوشیدن دارید، این مطلب را از دست ندهید. سبک زندگی

چه مقدار آب در روز باید نوشید؟

60 درصد بدن انسان از آب درست شده است، آب بدن به صورت ادرار و عرق از بین می رود. برای جلوگیری از کمبود آب لازم است در تمامی فصول سال آب نوشید. طبق آکادمی ملی داروها روزی باید دو لیتر آب نوشید. شما باید در روز آب بنوشید حتی اگر تشنه نباشید. این بهترین راه برای از بین بردن سموم بدن است.

آب نوشیدن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود فعالیت های فیزیکی، سم زدایی بدن می شود، باعث از بین بردن بیماری های پوستی مانند آکنه، جوش و … می شود. باعث از بین رفتن سردرد، خستگی و بی حالی می شود. پ هاش بدن را در حالت تعادل نگه می دارد.

چه زمانی در روز بهترین وقت برای نوشیدن آب است؟

ممکن است مصرف آب بسیار ساده به نظر برسد اما بر روی سلامتی بدن، پوست و زیبایی آن تاثیر می گذارد. اما چه زمانی باید آب نوشید تا بیشترین فواید آن را به دست آورد؟!

پس از بیدار شدن از خواب

اگر پس از بیدار شدن از خواب آب بنوشید مواد سمی، رادیکال های آزاد و باقی مانده غذاهای هضم نشده را دفع می کنید. نوشیدن آب در اول صبح به شما کمک می کند احساس سبکی و خوشحالی در طول روز داشته باشید.

قبل از مصرف وعده های غذایی

هنگامی که قبل از وعده های غذایی آب بنوشید احساس سیری می کنید و کمتر غذا می خورید. همچنین باعث آب رسانی به دهان و روده، تحریک آب دهان و هضم سریعتر غذا و جلوگیری از رفلاکس می کند.

قبل از ورزش، پس از ورزش

اگر در حین ورزش احساس تشنگی کردید، آب بنوشید. ورزش کردن باعث عرق کردن می شود و این یعنی از دست دادن آب بدن، می توانید 10-15 دقیقه قبل از ورزش کردن آب بنوشید. مقدار آبی که مصرف می کنید با توجه به سختی ورزش، دمای بدن و دمای محیط، وزن بدن متغیر است. البته قطره قطره آب بنوشید والا ممکن است شکم درد بگیرید.

در هنگام خستگی یا خواب آلودگی آب بنوشید.

شاید ترجیح بدهید کافئین وارد بدنتان کنید. اما حقیقت این است بی حالی و خستگی یکی از علل اولیه کم آبی در بدن است. وقتی آب می نوشید آب وارد بدن شده و راه خود را به سمت مغز پیدا می کند و به شما احساس تازگی می بخشد و بی حالی و خستگی از بین می روند.

زمانی که بیمار هستید، آب بنوشید.

اگر دچار تب، سرماخوردگی و… شدید حتما آب بیشتری بنوشید. آب به بدن شما کمک می کند، تا برعلیه میکروب ها و ویروس ها بجنگد و سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود. آب بنوشید تا از شر میکروب ها خلاص شوید. هر روزه ما در رفت و آمد در محیط های عمومی همچون مدرسه، بیمارستان، محیط کار، کتابخانه و … هستیم با نوشیدن آب باعث تقویت سیستم ایمنی بدنمان در طول روز می شویم و در مقابل بیماری ها مقاومت بیشتری به دست می آوریم. حتی گرسنگی را با آب می توان از بین برد. اگر سریع گرسنه می شوید می توانید آب بنوشید تا احساس سیری کنید.

چه زمانی در طول شبانه روز نباید آب بنوشیم!؟

ممکن است این سوال بامزه به نظر برسد، اما زمان هایی است که نباید آب نوشید. حتی اگر گلویتان خشک شده و دوست دارید آب بنوشید اما نباید این کار را انجام دهید.

وقتی که مقدار یادی آب نوشیده اید، دیگر آب ننوشید.

دوست دارید آب زیادی بنوشید اما دست نگه دارید. آب نوشیدن بیش از نیاز بدن نمک های طبیعی بدن را رقیق می کند، و سطح الکترولیت ها مانند سدیم و پتاسیم را کاهش می دهد. هیپوناترمی وضعیت پزشکی است که به کمبود الکترولیت ها در بدن کمک می کند. ورزشکارانی که مقدار زیادی آب می نوشند به نفخ، تورم سلولی، تشنج، تهوع و استفراغ دچار می شوند.

زمانی که اوره شفافی دارید.

آیا می خواهید بدانید چه مقدار آب نوشیده اید؟ به رنگ ادرار خود توجه کنید اگر ادرار شفافی دارید نشانه این است که به اندازه کافی آب نوشیده اید.

پس از تمرینات سخت از مصرف آب خودداری کنید.

تمرینات سخت ورزشی باعث می شود که آب بدن و الکترولیت ها را در کنار آب بدن از دست دهید این یعنی سطح سدیم و پتاسیم در بدن کاهش می یابد. پس جای مصرف آب زیاد می توانید از نوشیدنی های ورزشی یا نوشیدنی های پروتئینی که سدیم، پتاسیم، منیزیم و… دارند استفاده کنید.

اگر آبی مواد افزودنی مصنوعی دارد از نوشیدن آن خودداری کنید.

این را بپذیریم نوشیدن آب بی مزه و ساده خسته کننده است اما نوشیدن آبی که بیش از حد شکر دارد، سمی است. می توانید از لیمو استفاده کنید و به آب مصرفی خود طعم دهید یا آب میوه طبیعی مانند آب هندوانه، آب پرتقال مصرف کنید.

چه اتفاقی می افتد اگر آب ننوشیم؟!

آب زندگی است. آب ستون فقرات، قدرت و اکسیژن زندگی کردن است. بیماری ها و اختلالات مختلفی به علت کم آبی ممکن است ایجاد شوند.

افزایش وزن

وقتی آب به اندازه کافی در بدن باقی نمانده باشد، مغز به سلول ها فرمان می دهد مقدار آب باقی مانده در بدن را ذخیره کنند که این منجر به افزایش وزن می شود. اما نگران نباشید با مصرف آب این مشکل حل می شود.

پایین آمدن سطح انرژی بدن

کمبود آب باعث خستگی، بی حالی و پایین آمدن سطح انرژی بدن می شود.

از دست دادن قدرت تمرکز

بیشتر فعالیت های مغز با مصرف آب در ارتباط است، زمانی که آب مصرفی بدن کم باشد مغز قدرت تمرکز خود را از دست می دهد. مرکز ملی تحقیقات بیولوژیک تایید کرده است که مصرف آب باعث افزایش 14 درصدی عملکرد مغز می شود.

افزایش بیماری های قلبی عروقی

کم آبی باعث خطر سکته قلبی و مغزی می شود. با مصرف آب اختلالات قلب کمتر می شود.

باعث ایجاد عصبانیت و تحریک خلق و خو می شود.

اگر احساس خشم و عصبانیت کردید می تواند به دلیل کم آبی بدنتان باشد. مصرف آب باعث آرام ماندن افراد می شود. وقتی آب کافی نمی نوشید دچار سردرد، عصبانیت و تحریک خلق و خو می شوید.

باعث ایجاد گرسنگی می شود.

ذهن همیشه بین احساس گرسنگی و تشنگی اشتباه می کند. به جای مصرف غذا یا بدتر از آن وعده های ناسالم یک لیوان آب بنوشید. اینگونه احساس گرسنگی خود را برطرف کنید.

دفعه بعد که احساس عصبانیت، گرسنگی، عدم تمرکز، مریضی، سردرد، و شک کردید بد نیست یک لیوان آب بنوشید، در ضمن فراموش نکنید نوشیدن آب کافی به معنای داشتن پوستی زیباست.

از شما متشکريم که تا انتهاي اين مقاله با ما همراه بوديد. لطفا سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در ميان بگذاريد، همچنين اگر ايده يا نظري در رابطه با مطلب حاضر داريد، خوشحال مي شويم آن را با ما در ميان بگذاريد.

درباره‌ی attar

حتما ببینید

کشیدگی کشاله ران چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

کشیدگی کشاله ران چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

کشیدگی کشاله ران نیز همانند بسیاری از آسیب دیدگی های ورزشی می تواند ناشی از …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *