خانه / مقالات / تغذیه سالم / امگا ۳ : همه چیز درباره خواص امگا ۳

امگا ۳ : همه چیز درباره خواص امگا ۳

امگا ۳ : همه چیز درباره خواص امگا ۳

امگا ۳ یک اسید چرب بسیار مهم می‌باشد، امگا ۳ مزایای زیادی برای سلامت مغز و بدن انسان دارد. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی ۱۷ مورد از خواص امگا ۳ بپردازیم. امگا ۳ : همه چیز درباره خواص امگا ۳

امگا ۳ می تواند با افسردگی و اضطراب مبارزه کند

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی در جهان است. که دارای علائم  زیادی از جمله از غم و اندوه و از دست رفتن آرامش در زندگی می باشد.

اضطراب نیز یک اختلال بسیار رایج روانی در دنیای می باشد. مطالعات نشان داده است افرادی که امگا ۳ کمی مصرف  می کنند، بیشتر افسرده می شوند.

علاوه بر این، هنگامی که افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب شروع به مصرف مکمل های امگا ۳ می کنند، علائم آنها بهبود می یابد.

سه نوع اسید چرب امگا ۳ وجود دارد:

  • ALA
  • EPA
  • DHA

از این انواع EPA  بهترین نوع برای مبارزه با افسردگی و اضطراب است .

خواص امگا ۳ برای سلامت چشم مفید است

DHA، نوعی از امگا ۳، یکی از اجزای اصلی ساختار مغز و شبکیه چشم است ، وقتی DHA کافی نداشته باشید، مشکلات بینایی زیادی برای شما به وجود می آید.

جالب است بدانید بیماری ماکولا که یکی از علل اصلی آسیب چشم دائمی و کوری می باشد به علت کمبود امگا ۳ به وجود می آید.

امگا ۳ می تواند به رشد مغذ جنین و نوزادان کمک کند

امگا ۳ برای رشد و تکامل مغز در نوزادان حیاتی است. ۴۰٪ از اسید های چرب اشباع نشده در مغز و ۶۰٪ در شبکیه چشم را  امگا ۳ DHA  تشکیل می دهد.

بنابراین، جای تعجب نیست که شیرخواران تغذیه شده با DHA  دارای دید بهتر نسبت به نوزادانی هستند که بدون این ماده تغذیه می شوند. امگا ۳ : همه چیز درباره خواص امگا ۳

مصرف امگا ۳ در نوزادان باعث میشود تا آنها نسبت به افرادی که امگا ۳ مصرف نمی کنند برتری هایی دارند از جمله:

  • هوش عالی
  • ارتباطات بهتر و مهارت های اجتماعی
  • مشکلات رفتاری کمتر
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های پیشرفته
  • کاهش خطر ADHD، اوتیسم و فلج مغزی

خواص امگا ۳ می تواند خطر بروز حملات قلبی و مغزی را کاهش دهد

حملات قلبی و سکته مغزی  علل عمده مرگ و میر جهان است، محققان دریافتند که جوامعی که مصرف ماهی در آن ها زیاد است بروز این حملات در آنها کمتر دیده میشود، بررسی های بیشتر نشان داد که وجود امگا ۳ در ماهی یکی از عمده ترین علت های این اتفاق بوده است.

همچنین امگا ۳ برای سلامت قلب بسیار مفید است و ترکیبات آن میتواند برای بخش های مختلف بدن کارایی داشته باشد که چند نمونه از آن ها را بیان میکنیم:

  • تری گلیسیرید: امگا ۳ باعث کاهش شدید تری گلیسیرید می شود.
  • فشار خون: امگا ۳ می تواند سطح فشار خون افراد دارای فشار خون بالا  را کاهش دهد.
  • HDL کلسترول: امگا ۳ می تواند سطح  HDL مفید کلسترول را بالا ببرد.
  • لخته های خون: امگا ۳ می تواند پلاکت های خون را با هم مخلوط کند. این کمک می کند تا از تشکیل لخته های خون مضر جلوگیری شود .
  • برای برخی افراد، امگا ۳ همچنین می تواند LDL  بد موجود در کلسترول را کاهش دهد.

البته باید توجه داشت که صرف مصرف امگا ۳ نمی تواند باعث جلوگیری از حملات قلبی و مغزی شود و شواهد زیادی برای این منظور وجود ندارد.

امگا ۳ می تواند علائم ADHD در کودکان را کاهش دهد

بیماری بیش فعالیگف کمبود توجه ADHD  یک اختلال رفتاری است، مطالعات متعدد نشان داده است که کودکان مبتلا به ADHD دارای سطوح پایین اسیدهای چرب امگا ۳ در مقایسه با همسالان سالم خود هستند.

علاوه بر این، مطالعات متعدد نشان داده است که  در واقع می توانند علائم ADHD را کاهش دهد.

به تازگی، محققین شواهدی در مورد درمان های مختلف ADHD را ارزیابی کرده اند. آنها مکمل ماهی را به عنوان یکی از امیدوار کننده ترین درمان ها  معرفی میکنند. امگا ۳ : همه چیز درباره خواص امگا ۳

خواص امگا ۳ می تواند علائم سندرم متابولیک را کاهش دهد

سندرم متابولیک شامل  مجموعه ای  از بیماری ها میباشد که شامل چاقی مرکزی (چربی شکم)، فشار خون بالا، مقاومت به انسولین، تری گلیسیرید بالا و سطح HDL پایین است. سندرم متابولیک  یک نگرانی عمده بهداشت عمومی است، زیرا خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های دیگر را افزایش می دهد، که  شامل بیماری قلبی و دیابت می باشد .

امگا ۳ می تواند مزایای متعددی برای افراد مبتلا به سندرم متابولیک داشته باشد زیرا می توانند مقاومت به انسولین را کاهش دهد با التهاب مبارزه کنند و برخی از عوامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد.

امگا ۳ می تواند با التهاب مبارزه کند

التهاب فوق العاده مهم است. ما برای مبارزه با عفونت ها و ترمیم نقاط آسیب دیده در بدن به این اسید چرب نیاز داریم. با این وجود، گاهی التهاب به مدت طولانی ادامه می یابد، حتی بدون عفونت و آسیب رساندن. این التهاب مزمن (بلند مدت) نامیده می شود.

بررسی ها نشان می دهد که التهاب طولانی مدت می تواند باعث افزایش خطر حملات قلبی و حتی سرطان شود. اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند تولید مولکول ها و مواد مرتبط با التهاب (ائوزانوئید های التهابی و سیتوکین ها) را کاهش دهند.

تحقیقات رابطه مستقیم بین مصرف امگا ۳ و کاهش التهاب را نشان می دهند. امگا ۳ : همه چیز درباره خواص امگا ۳

امگا ۳ می تواند با بیماری های خود ایمنی مبارزه کند

در بیماری های خود ایمنی، سیستم ایمنی سلول های سالم را با سلول های خارجی اشتباه گرفته و شروع به حمله به آنها می کند. دیابت نوع ۱ یکی از نمونه های اصلی این بیماری است.

در این بیماری، سیستم ایمنی به سلولهای تولید کننده انسولین در پانکراس حمله می کند.

خواص امگا ۳ می تواند به مبارزه با برخی از این بیماری ها کمک کند و بهتر است تا برای کودکان و نوزادان از امگا ۳ استفاده شود تا جلوی این بیماری گرفته شود.

مطالعات نشان می دهد که مصرف امگا ۳ به اندازه کافی در در یک سال اول زندگی با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های خودایمنی ارتباط دارد.

خواص امگا ۳ نیز برای درمان لوپوس، آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و پسوریازیس بسیار مفید است.

خواص امگا ۳ می تواند اختلالات روانی را بهبود بخشد

در اکثر افراد مبتلا به اختلال های روانی کمبود امگا ۳ در خون گزارش شده است ؛ بررسی ها نشان می دهد که مصرف امگا ۳ می تواند نوسانات خلقی  را در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی کاهش دهد.

علاوه بر  این اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند رفتار خشونت آمیز را  هم کاهش دهند.

امگا ۳ می تواند باعث جلوگیری از پیری مغز و آلزایمر شود

کاهش عملکرد مغز یکی از عواقب ناخواسته پیر شدن است. مطالعات متعدد نشان داده است مصرف امگا ۳ با کاهش سن روانی و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

علاوه بر این افرادی که ماهی زیادی مصرف می کنند از قدرت یادآوری بالاتری برخوردار هستند.

چربی های امگا ۳ به کاهش زوال ذهنی و بیماری آلزایمر کمک می کند، هرچند تحقیقات روی این مورد همچنان ادامه دارد.

امگا ۳ : همه چیز درباره خواص امگا 3

امگا ۳ می تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در دنیا است و اسیدهای چرب امگا ۳ به شرط مصرف طولانی مدت می توانند خطر ابتلا به این بیماری را به شدت کاهش دهند. جالب توجه است،

مطالعات نشان داده است افرادی که اکثرا امگا ۳ مصرف می کنند، خطر ابتلا به سرطان روده در آن ها بسیار کاهش می یابد.

علاوه بر این، مصرف امگا ۳ با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در زنان مرتبط است.

امگا ۳ می تواند آسم را در کودکان کاهش دهد

آسم یک بیماری مزمن ریوی است که با علائم مانند سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه  همراه است. حملات شدید آسم می تواند بسیار خطرناک باشد؛ نکته قابل توجه این است که میزان مبتلایان به  آسم در چند دهه گذشته افزایش یافته است.

تحقیقات زیادی نشان دهنده  این است که مصرف امگا ۳ باعث کاهش خطر ابتلا به آسم در کودکان و نوجوانا است.

خواص امگا ۳ می تواند چربی در کبد را کاهش دهد:

بررسی ها حاکی از این است که اسیدهای چرب امگا ۳ برای کاهش چربی کبد در افراد مبتلا به بیماری کبدی چرب غیر الکلی  بسیار مفید است، حتی مصرف ماهی میتواند به افرادی که وضعیت کبدی خوبی ندارند بسیار کمک کند.

خواص امگا ۳ می تواند  به استحکام استخوان ها کمک کند

مطالعات نشان می دهد که خواص امگا ۳ می تواند با افزایش میزان کلسیم در استخوان ها، توانایی استخوان را بهبود بخشد، که این کار به نوبه خود می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان  نیز شود.

افراد مبتلا به آرتریت گزارش داده اند که بعد از مصرف امگا ۳ قدرت مفصلی بیشتری پیدا کرده اند .

امگا ۳ می تواند درد قاعدگی را کاهش دهد

درد قاعدگی در شکم و لگن و پایین تنه رخ می دهد، اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند درد قاعدگی را کاهش دهند.  محققان  متوجه شدند که خواص امگا ۳ در این زمینه موثرتر از ایبوپروفن و داروهای ضد التهابی است.

امگا ۳ : همه چیز درباره خواص امگا 3

خواص امگا ۳ خواب را بهبود می بخشد

خواب خوب یکی از پایه های سلامت مطلوب است، مطالعات نشان می دهد که محرومیت از خواب با بسیاری از بیماری ها، از جمله چاقی ، دیابت و افسردگی مرتبط است.

اسیدهای چرب امگا ۳، به ویژه  DHA، میتواند کیفیت خواب کودکان و بزرگسالان را بهبود بخشد. 

امگا ۳ برای پوست مفید است

DHA  یک جزء ساختاری پوست است. این ماده مسئول سلامت غشای سلولی است که قسمت زیادی از پوست را تشکیل می دهد. غشای سلولی سالم پوست را نرم و مرطوب و بدون چین و چروک می کند.

EPA همچنین از پوست به روش های مختلفی از پوست محافظت میکند از جمله :

  • مدیریت تولید چربی در پوست.
  • مدیریت هیدراتاسیون پوست.
  • جلوگیری از سرریز شدن فولیکول های مو.
  • جلوگیری از پیری زودرس پوست.

اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامتی مطلوب بسیار مهم هستند. دریافت آنها از تمام غذاها، مانند خوردن ماهی چرب ۲ بار در هفته، بهترین راه برای اطمینان از مصرف مطلوب امگا ۳ است.

 

  •  امگا3
  •  امگا3 چیست
  •  امگا3 در بارداری
  •  امگا 3 داروکده
  •  امگا3 برای کودکان
  •  امگا3 برای پوست
  •  امگا 3 بدون جیوه
  •  امگا3 برای ورزشکاران
  •  امگا3+عوارض

 

درباره‌ی attar

حتما ببینید

دویدن چه چیزی درباره صبر به من آموخت؟

دویدن چه چیزی درباره صبر به من آموخت؟ زندگی در جهان امروز که هر زمان …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *