خانه / مقالات / تناسب اندام / آیا تغذیه سالم به بهبود بیماری ها کمک می کنند؟

آیا تغذیه سالم به بهبود بیماری ها کمک می کنند؟

آیا تغذیه سالم به بهبود بیماری ها کمک می کنند؟

تا حالا با خود فکر کرده اید چرا نوع مواد غذایی که مصرف می کنید، مهم است؟ یا چرا نیاز است مواد غذایی سالمی را مصرف کنید؟ یا مواد غذایی چه تاثیری بر جسم و روح ما دارند؟ اگر تمایل به داشتن زندگی سالم و موفق به دور از مسائل و مشکلات متعدد دارید، باید به مواد غذایی مصرفی خود اهمیت دهید. اما سوال اصلی اینجاست که آیا تغذیه سالم به بهبود بیماری ها کمک می کنند؟

آیا تغذیه سالم به بهبود بیماری ها کمک می کنند؟

مواد غذایی سالم چه تاثیری بر بدن انسان دارند؟

مواد غذایی باعث می شوند نه تنها جسم ما سالم بماند، بلکه روحمان هم از آسیب ها و مشکلات در امان بمانند. احتمالا تجاربی از این قبیل داشته اید که صبحانه نخورده اید و راهی سرکار یا محل تحصیل خود شده اید، کمی فکر کنید آن روز چه احساسی داشتید؟ در این حالت حتی اگر احساس گرسنگی نکرده باشید، احتمالا به شدت احساس بی قراری می کنید، سریع از کوره در رفته و خشمگین می شده اید، احتمالا احساس خستگی در ابتدای روز داشتید و درون ذهنتان پر از افکار منفی بود و از زمین و زمان ایراد می گرفتید، قدرت تمرکزتان پایین بود و نمی توانستید در زمان کوتاهی به راه حل های مورد نیازتان برسید.

این یک مثال کوچک از تاثیر گرسنگی بر روی روح و جسمتان بود، در این مثال شرایط کاملا طبیعی بوده و شما هم در بهترین حالت جسمی و روحی خود قرار داشته اید که همچین احساساتی را تجربه کرده اید. حال تصور کنید اگر در شرایط بدی همچون استرس زیاد کاری، یا یک امتحان مهم قرار داشتید یا با بیماری ساده همچون سرماخوردگی دست و پنجه نرم می کردید، آن زمان شرایط چگونه می بود؟ احتمال داشت غش کرده و راهی بیمارستان می شدید.

حالا متوجه تاثیر مواد غذایی بر روی سلامتی ذهن و بدنتان شده اید؟ بخاطر همین است ما انسان ها نیاز داریم مواد غذایی سالم و سرشار از ویتامین ها را مصرف کنیم. نیاز است روزانه پروتئین استفاده کنیم، لازم است خانواده ویتامین های ب را مصرف کنید تا اخلاق بهتری داشته باشیم و بسیاری مواد غذایی دیگر، مواد غذایی به جز تاثیراتی که بر ذهن و روح شما دارند بر روی روابط خانوادگی، شغل، کیفیت زندگی خانوادگی شما، حس عزت نفس، دریافت مدارک عالی علمی، فعالیت های جسمی و فرزندانتان هم تاثیر می گذارند.

مواد غذایی ناسالم چه تاثیری بر بدن انسان دارند؟

اگر شما به واسطه مصرف غذاهای ناسالم دچار مشکلات قلبی شوید، امکان انتقال این بیماری به فرزندانتان وجود دارد، همانگونه که ژن های والدین ورزشکار و فعال به کودکانشان منتقل می شود. به یاد داشته باشید، مصرف مواد غذایی ناسالم همچون فست فودها، نوشابه ها، شیرینی جات و…. در دراز مدت بر پوست، مو، ناخن ها، سیستم ایمنی و… قسمت های مختلف بدنتان تاثیر می گذارد. طبق گفته متخصصان این مواد غذایی به سیری شما منجر نمی شوند و اصطلاحا حالت نیمه گرسنه یا semi starvation را برای بدنتان به وجود می آورند. پس مسئله مهم در قرن 21 سیر شدن و رسیدن غذا به بدن نیست، بلکه نوع و ماده غذایی که مصرف می شود، اهمیت دارد.

به واسطه پیشرفت تکنولوژی، کشاورزی صنعتی، وجود حیوانات اهلی همچون گاو، گوسفند، مرغ در تعداد زیاد گرسنه بودن و قحطی همانند گذشته پیش نمی آید. اما وضعیتی بدتر که تحت عنوان وضعیت نیمه گرسنه شناخته می شود، برای افرادی که به تغذیه خود اهمیت نمی دهند، ایجاد می شود و نتیجه آن ضعف استخوان، چاقی، دیابت، افسردگی، استرس و اضطراب، پرخوری عصبی و بسیاری از بیماری ها و ناراحتی های دیگر است. پس تصمیم بگیرید از امروز در هر وضعیتی که قرار دارید، زندگی سالمی را برای خودتان ایجاد کنید و اولین قدم برای داشتن زندگی سالم تغذیه مناسب و سالم است.

همچنین بخوانید:  راهنمای تغذیه سالم و طبیعی

تغذیه سالم چیست؟

وعده غذایی سالم شامل سبزیجات، میوه ها، پروتئین، غلات و چربی های سالم است. حتی خودداری کردن از مواد غذایی که شکر، نمک و روغن بسیاری دارند، همانند فست فودها، شیرینی ها، مواد غذایی کنسرو شده و… بخشی از تغذیه سالم است. با تغذیه سالم از چاقی، بیماری هایی همانند سرطان و دیابت، مشکلات و سکته های قلبی و مغزی می کاهید.

فواید تغذیه سالم برای بدن چیست؟
1- وزنی متعادل خواهید داشت

یکی از مهمترین راه های کاهش وزن درست و اصولی، تغذیه مناسب و سالم است. اگر تمایل دارید وزن کم کنید، اما تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد نمی کنید، متاسفانه کاهش وزنی هم رخ نخواهد داد. شاید دفعه بعد هنگام وزن کردن خود چند شماره کمتر بر روی اعداد ترازو نقش ببندد، اما این تغییرات به علت از دست دادن آب بدنتان می باشد.

مواد غذایی سالم که شامل سبزیجات، میوه ها، مواد غذایی حاوی پروتئین، غلات مفید، چربی های سالم و… می باشند، به سیر ماندن شما در مدت زمان طولانی کمک می کنند و از آنجایی که مواد غذایی طبیعی هستند دچار مشکلاتی همانند یبوست، دیابت و… نخواهید شد.

2- باعث کاهش ایجاد سرطان می شود

میوه ها و سبزیجات که بخش مهمی از سبد غذایی تغذیه سالم هستند، سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی، آنتی اکسیدان ها هستند که به افزایش مقامت بدن در مقابل بیماری هایی مانند سرطان ها کمک می کنند.

3- باعث کاهش ابتلا به دیابت می شود

با خودداری کردن از مصرف مواد غذایی بسیار شیرین، این قابلیت را به بدنتان می دهید که بهتر بتواند کارکرد هورمون انسولین را تعدیل کند و در نهایت از ایجاد دیابت جلوگیری می شود.

4- از ایجاد سکته قلبی و مغزی می کاهد

یکی از عوامل ایجاد سکته های قلبی، مصرف چربی های بسیار مضر است که با مصرف مواد غذایی سالم چربی مضر نیز کاهش یافته و کارکرد قلب بهبود می یابد. مواد غذایی سالم همچون دانه های گیاهی مانند تخم آفتابگردان، بادام، فندق و… حاوی ویتامین ها و املاحی هستند که مقاومت قلب و مغز را در برابر بیماری ها افزایش می دهند و همچنین، منجر به تقویت حافظه می شوند.

آیا تغذیه سالم به بهبود بیماری ها کمک می کنند؟

آیا تغذیه سالم به بهبود بیماری ها کمک می کنند؟

5- سلامتی نسل های آینده تضمین می شود

همانطور که قبلا گفته شد، بیماری هایی همانند چاقی، دیابت، و بیماری های قلبی به واسطه ژن های والدین به کودکان منتقل می شوند. با بهبود تغذیه از این بیماری ها کاسته می شود و ژن های سالمتر والدین باعث ایجاد نسل سالمتری در جامعه می شود.

6- استخوان ها و دندان های سالمتری خواهید داشت

همانطور که می دانید کلسیم برای سلامت استخوان ها لازم است که آن را در موادی همانند سبزیجات، شیر می توان یافت. باید بدانید منیزیم هم در بهبود سلامت استخوان ها و دندان ها مفید است که آن را در مواد غذایی همانند موز می توان یافت.

7- باعث بهبود خلق و خوی خوش می شود

طبق تحقیقات میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین هایی همانند ویتامین گروه ب هستند که در بهبود خلق و خو نقش موثری دارند. مواد غذایی شیرین همانند کیک، بیسکوبیت، نوشابه ها و… شاید در زمان مصرف برای چند ساعتی حال خوش را برای مصرف کننده ایجاد کنند اما در طولانی مدت باعث ایجاد بیماری هایی همانند افسردگی، چاقی و اعتماد به نفس پایین می شوند.

8- کیفیت خواب شبانه بهبود می یابد

با رعایت رژیم غذایی سالم شما از مصرف موادی همانند الکل، شیرینی جات، کافئین و…خودداری کرده یا در میزان بسیار کم و به ندرت از آن ها استفاده می کنید. با حذف این مواد غذایی از دایره غذایی خود، خواب شبانه بهتری خواهید داشت.

آیا تغذیه سالم به بهبود بیماری ها کمک می کنند؟

مواد غذایی همانند سوخت بدن هستند، هرآنچه را که به بدنتان برسانید، بدنی متناسب با آن خواهید داشت. پس با مصرف کردن مواد غذایی سالم، ویتامین ها، مواد معدنی از ایجاد مشکلات و مسائل ناراحت کننده جلوگیری خواهید کرد.

هر بدنی روزانه به میزان مشخصی پروتئین و کالری نیاز دارد، پروتئین به ساخت و ترمیم بافت های بدنی کمک می کنند و کالری انرژی مورد نیاز روزانه تان را تامین می کنند. البته بسیار مهم هست هر روز ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیازتان را مصرف کنید، همانند ویتامین ث که در مقابل بیماری هایی همانند سرماخوردگی مقاومت بدن را افزایش می دهد.

با رعایت نکاتی که در زیر ذکر می گردند، می توانید به بهبود تغذیه سالم خود کمک کنید:

  • از دمنوش های گیاهی متناسب با مشکلات بدن خود استفاده کنید.
  • سعی کنید بیش از یک روز در هفته در رژیم غذایی خود از گوشت استفاده نکنید.
  • به جای شیرهای حیوانی از شیرهای گیاهی همانند شیر بادام و شیر سویا استفاده کنید.
  • از مواد غذایی کنسرو شده استفاده نکنید، و ترجیحا استفاده از مواد غذایی آماده را کاهش دهید.
  • پروتئین بیشتری (پروتئین در مواد غذایی همانند تخم مرغ، توفو، مغزهای گیاهی، ماهی، لوبیاها یافت می شود) مصرف کنید.
  • در ابتدای روز و قبل از خواب یک لیوان آب بنوشید.

در آخر، اجازه دهید مواد غذایی مصرفی شما نقش دارو را برایتان ایفا کنند و داروهای مورد نیازتان را از وعده های غذایی خود تامین کنید.

خرید شاهدانه

شاهدانه را با خواص درمان یبوست، تهوع و استفراغ شدید، کاهش فشارخون و کلسترول، درمان اگزما و خشکی پوست، رفع اضطراب، رفع اختلالات خواب، افسردگی، صرع، پارکینسون و ام اس، تسکین درد، خاصیت مخدر خفیف، تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم هورمون ها، ضد سرطان، درمان پوکی استخوان و التهاب مفصلی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

@attarak_ad

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. لطفا سوالات خود را در قسمت “نظرات” مطرح نموده و همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

لینک منبع

درباره‌ی attar

حتما ببینید

چند تمرین ورزشی برای رویایی ساختن روز ولنتاین

چند تمرین ورزشی برای رویایی ساختن روز ولنتاین

چهاردهم فوریه روزی است که به نام ولنتاین دِی (روز عشاق) نام‌گذاری شده است. در …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *