خانه / مقالات / تناسب اندام / آموزش نشستن صحیح پشت میز، ماشین و روی زمین (راهنمای تصویری)

آموزش نشستن صحیح پشت میز، ماشین و روی زمین (راهنمای تصویری)

همه ما از زمان پشت میز نشینی های مدرسه با نشستن صحیح مشکل داشتیم و تا همین حالا با این مشکل دست و پنجه نرم می کنیم. آموزش نشستن صحیح پشت میز، ماشین و روی زمین (راهنمای تصویری)

قطعاً شنیده اید که هرجا جلوی ضرر را بگیرید، منفعت است.

دیگر زمان آن رسیده که یکبار برای همیشه طرز نشستن صحیح پشت میز، پشت فرمان ماشین و حتی روی زمین را یاد بگیریم و با انجام تمرینات ورزشی و قوی تر کردن عضلات، فرم بدنی مان را اصلاح کنیم.

در این مقاله از djbaz طرز صحیح نشستن پشت همه چیز را به شما آموزش خواهیم داد، تا انتها همراه ما باشید زیرا این مقاله آخرین مقاله ای است که در مورد نحوه صحیح نشستن خواهید خواند.

۱ نشستن صحیح پشت میز

شاید میزتان را نتوانید تنظیم کنید و بالا و پایین ببرید ولی صندلی تان قابلیت تنظیم داشته و با استفاده از همین قابلیت می توانید نشستن تان را اصلاح کنید. آموزش نشستن صحیح پشت میز، ماشین و روی زمین (راهنمای تصویری)

  • فرم بدنی مناسب برای نشستن

برای صحیح نشستن پشت میز کافی است پس از نشستن پشت میز کامپیوتر یا غذاخوری نکات زیر را یکبار در ذهنتان بررسی کنید و مطمئن شوید همه آنها را رعایت کرده اید:

  • ران پایتان باید صاف روی نشیمن گاه صندلی قرار بگیرد.
  • ساق پایتان نیز باید زاویه ۹۰ درجه ای با صندلی داشته باشد.

  • کمرتان باید زاویه ای بین ۱۰۰ تا ۱۱۵ درجه نسبت به پاهایتان داشته باشد.

  • دستهایتان باید در کنار بدن و ترجیحاً روی دسته صندلی قرار داشته باشد.
  • شانه ها و گردنتان باید در حالت آرامش کامل قرار داشته باشند و فشاری به آنها وارد نشود.
  • برای نگاه کردن به مانیتور نیز نباید نیازی به جلو بردن گردن یا انداختن خودتان روی میز داشته باشید.
  • تنظیم پشتی صندلی

اگر صندلی تان دارای پشتی یا ابر در قسمت دسته صندلی است باید همه این موارد را تنظیم کنید تا فرم بدنی تان همانند تصویر صاف و بی عیب باشد.

چنانچه ابر دسته صندلی یا پشتی آن مانع از درست نشستن تان می شد، باید این قسمت ها را از صندلی حذف کنید.

  • نزدیک کیبورد بشینید

کیبورد باید دقیقاً در مقابل دستها و بدنتان قرار داشته باشد. اینکه بخواهید با دستان زاویه دار تایپ کنید یا خودتان را روی میز بیاندازید، حسابی به مچ دست و گردنتان آسیب خواهد زد.

  • سرتان را آویزان نکنید

همه ما بدون استثناء اگر توجهی نداشته باشیم گردنمان را پایین آورده و در هنگام کار با کامپیوتر آویزان می کنیم. همینکار به ظاهر ساده باعث می شود تا بعد از چند سال دچار مشکلات گردن، کمر و شانه درد شوید.

کافی است برای کار با کامپیوتر سرتان را بالا نگه داشته و مستقیم به مانیتور نگاه کنید. اگر با این کار مشکل دارید و مانیتور بیش از حد پایین است با قرار دادن یک جعبه زیر مانیتور ارتفاع آن با چشم تان را تنظیم کنید.

  • چند سانتی کیبورد را فاصله دهید

بهتر است کیبورد را دقیقاً در لبه میز قرار نداده و حداقل ۵ تا ۶ سانت از لبه میز فاصله دهید تا دستتان هم جایی برای استراحت و قرار گرفتن داشته باشد.

  • اگر میزتان جایی برای عقب تر بردن کیبورد ندارد، می توانید صندلی تان را کمی عقب ببرید تا دستتان بیش از حد نزدیک کیبورد نباشد.
  • جک کیبورد را بزنید

فراموش نکنید که شانه هایتان باید در حالت استراحت قرار داشته و ساق دستهایتان دقیقاً با مچ دست در یک راستان قرار بگیرد.

اگر احساس می کنید استفاده از جک کیبورد بیشتر شما را به این هدف نزدیک می کند، حتماً اینکار را انجام دهید.

  • از ابرهای اضافه برای زیر موس و کیبورد استفاده نکنید.

آموزش نشستن صحیح پشت میز، ماشین و روی زمین (راهنمای تصویری)

شاید در ابتدا تصور کنید ابرها جای دستتان را راحت تر کرده و به تایپ کردن و کلیک کردنتان کمک می کند. اما این باور اشتباهی است، استفاده از ابرها در طولانی مدت باعث خستگی مچ دست و حتی آسیب می شود. آموزش نشستن صحیح پشت میز، ماشین و روی زمین (راهنمای تصویری)

زیرا ابر زیر موس ممکن است مانع از خون رسانی به دستها و انگشتان شده و در طولانی مدت به سلامتی تان آسیب بزند.

۲ نشستن صحیح پشت فرمان

تنظیم صندلی برای نشستن پشت فرمان ماشین یکی از کارهای بسیار مهمی است که باید قبل از رانندگی انجام دهید. باید صندلی تان را تا حدی عقب ببرید که زانوهایتان بیش از حد خم نشده باشد و به راحتی پایتان به پدال گاز برسد. اینکار مانع از آسیب دیدگی زانو می شود.

  • فاصله ۲ انگشتی زانو

آموزش نشستن صحیح پشت میز، ماشین و روی زمین (راهنمای تصویری)

باید زانویتان در وضعیتی قرار بگیرد که حداقل ۲ انگشت بین صندلی و قسمت پشتی زانویتان فاصله وجود داشته باشد.

اگر احساس کردید این فاصله کمتر از ۲ سانتیمتر است، صندلی خود را کمی به عقب تر برده تا بتوانید این فاصله را به ۲ سانتیمتر برسانید.

  • زاویه نشستن ۱۰۰ درجه ای

شاید همیشه تصور می کردید که بهترین حالت نشستن، ۹۰ درجه باشد! این باور اشتباهی است با نشستن ۱۰۰ درجه ای و کمی خم شدن به سمت عقب، فشار کمتری به مهره های کمر وارد شده و احساس بهتری در طول مدت زمان رانندگی خواهید داشت.

آموزش نشستن صحیح پشت میز، ماشین و روی زمین (راهنمای تصویری)

اگر در هنگام رانندگی قوز می کنید و به سمت جلو آویزان می شوید، بهتر است پشتی صندلی را کمی بالاتر بیاورید.

  • پشتی برای پر کردن گودی کمر

پشتی صندلی ماشین قسمت برجسته ای است که قرار است گودی کمرتان را پر کند. با تنظیم ارتفاع صندلی می توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

در صورتی که صندلی تان پشتی یا ابر اضافه برای گودی کمرتان ندارد، می توانید با خریداری پشتی، از ستون فقراتتان حفاظت کنید.

  • نحوه صحیح گرفتن دستها

آموزش نشستن صحیح پشت میز، ماشین و روی زمین (راهنمای تصویری)

نحوه صحیح در دست گرفتن فرمان در ساعت ۳ و ۹ است. باید تصور کنید، غربیلک فرمان صفحه ساعت شماست و شما باید دستتان را روی ساعت های ۳ و ۹ قرار داده و به این حالت از فرمان استفاده کنید. دست راست روی ساعت ۳ قرار گرفته و دست چپ را روی ساعت ۹ قرار می دهید.

همیشه با دو دست رانندگی کنید زیرا رانندگی با یک دست باعث چرخاندن بیش از حد ستون فقرات شده و در آینده دچار کمردرد خواهید شد.

  • بدنتان را به پشتی صندلی بچسبانید

آموزش نشستن صحیح پشت میز

کمر و شانه هایتان را باید به قسمت پشتی صندلی ماشین چسبانده و باسن تان در گودترین قسمت صندلی ماشین قرار بگیرد.

از رانندگی در حالت آویزان به سمت جلو خودداری کنید. اگر پاهایتان به پدال ها نمی رسد، سعی نکنید فرم بدنی تان را تغییر دهید، بهتر است صندلی تان را تنظیم کنید.

  • درست بستن کمربند

باید بند کمربند دقیقاً روی لگن قرار بگیرد و از قرار دادن کمربند روی شکم یا سینه خود خودداری کنید. این ترفند هم به درست نشستن تان پشت فرمان کمک می کند، هم بدنتان را به خوبی در برابر تصادف حمایت خواهد کرد.

۳ نشستن روی زمین

برای نشستن روی زمین گزینه های زیادی در اختیار خواهید داشت و نحوه نشستن تان کاملاً بستگی به محیط و شرایط تان دارد. اما می توانید با بهترین فرم های نشستن آشنا شده و براساس شرایط و محیطی که در آن قرار گرفته اید، بهترین را انتخاب کنید.

در ادامه بهترین شیوه های نشستن به ترتیب اولویت را به شما آموزش خواهیم داد:

  • نشستن طولانی مدت

اگر تصمیم دارید مدت زمان طولانی روی زمین بنشینید و جلوی پدر و مادرتان نیستید! می توانید پاهایتان را کاملاً دراز کرده و وزنتان را روی باسن تان بیاندازید تا فشار زیادی به بدنتان وارد نشود.

بهترین حالت برای نشستن با پاهای باز، داشتن تکیه گاه است. زیرا بعد از مدتی کمرتان خسته خواهد شد.

  • نشستن چهار زانو

این طرز نشستن یکی از عادت های روزانه بسیاری از ما ایرانیان است که جزء بهترین نحوه نشستن ها روی زمین محسوب می شود. ولی باید در نشستن به این فرم هم دقت داشته باشید.

نباید زانوهایتان را بیش از حد بالا بیاورید و زانوها باید در آزادترین حالت ممکن خود قرار داشته باشند.

  • نشستن به بغل

آخرین وضعیتی که برای نشستن با ارگونومی مناسب خدمتتان معرفی خواهیم کرد، نشستن به بغل است که در آن کف پاهایتان را به یک سمت قرار می دهید.

در این وضعیت یک قسمت از لگن به سمت داخل گردش داشته و قسمت دیگر آن به سمت خارج خواهد چرخید. به همین خاطر ممکن است به زانوهایتان فشار بیاید اگر زانوهای حساسی دارید، نشستن به بغل را به شما پیشنهاد نمی کنیم.

نتیجه گیری

این آموزش ها برای نحوه صحیح نشستن پشت میز و پشت فرمان یا حتی روی زمین از آن لیست های حوصله سر بر و بی فایده نبوده و همه آنها به حالت طبیعی بدن برای جلوگیری از آسیب دیدگی اشاره می کند.

اگر می خواهید خستگی در کنید یا در حین کار کردن به فرم بدنتان آسیب نزنید، این نشستن ها صحیح ترین و بهترین وضعیت ها برای قرارگیری بدن است. نظرتان چیست که در مقاله های بعدی طرز صحیح خوابیدن و ایستادن را با هم بررسی کنیم؟

درباره‌ی attar

حتما ببینید

چند تمرین ورزشی برای رویایی ساختن روز ولنتاین

چند تمرین ورزشی برای رویایی ساختن روز ولنتاین

چهاردهم فوریه روزی است که به نام ولنتاین دِی (روز عشاق) نام‌گذاری شده است. در …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *